MŁODZI NA RYNKU PRACY






Rezultaty projektu


W ramach projektu planowane jest opracowanie 3 rezultatów pracy intelektualnej, które przyczynią się do zrealizowania założonych celów. Rezultaty, opracowane w ramach projektu przyczynią się do zdiagnozowania poziomu kompetencji młodych ludzi oraz zdobycia informacji na temat kompetencji pożądanych na rynku pracy (O1). Opracowane rezultaty przyczynią się także do poprawy efektywności kształtowania kompetencji społecznych młodych ludzi w trakcie formalnego nauczania w szkołach (O2), a także do zwiększenia zainteresowania młodych ludzi zdobywaniem kompetencji społecznych w trakcie uczenia poza szkołą (O3).



01. Diagnoza poziomu kompetencji młodzieży i zapotrzebowania pracodawców


W ramach działań projektowych przeprowadzone zostaną badania poziomu kompetencji młodych ludzi a także opinii pracodawców dotyczących posiadanych i pożądanych kompetencji młodych ludzi wchodzących na rynek pracy.

Badanie poziomu kompetencji młodych ludzi zostanie przeprowadzone wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych oraz studentów w Polsce, Słowacji, Włoszech i na Malcie. Młodzi ludzie zostaną poproszeni o udzielenie odpowiedzi na pytania zawarte w formularzach. Na podstawie ich odpowiedzi, eksperci dokonają oceny poziomu ich kompetencji.

Drugim etapem badania będą wywiady pogłębione z pracodawcami. Każdy z partnerów przeprowadzi wywiady podczas których pracodawcy zostaną poproszeni o ocenę poziomu kompetencji (szeroko rozumianych) młodych ludzi z którymi mieli styczność. Pracodawcy zostaną także poproszeni o wskazanie kompetencji które są przez nich najbardziej oczekiwane od młodych pracowników.

Na podstawie wyników badań, każdy z partnerów przygotuje krajową diagnozę poziomu kompetencji młodych ludzi i oczekiwań pracodawców. Następnie na podstawie krajowych raportów, opracowana zostanie zbiorcza diagnoza.

Krajowe diagnozy będą opracowane w j. angielskim oraz języku narodowym danego partnera (dzięki czemu krajowa diagnoza będzie mogła być udostępniana zainteresowanym podmiotom w kraju partnera).

Główna diagnoza będzie w j. angielskim, aby możliwe było jej rozpowszechnianie na poziomie europejskim.


Główne etapy prac:

  1. Opracowane narzędzi do badań
  2. Przeprowadzenie badań
  3. Opracowanie krajowych diagnoz
  4. Opracowanie głównej Diagnozy poziomu kompetencji młodzieży i zapotrzebowania pracodawców.



02. Materiały dydaktyczne i scenariusze zajęć rozwijających kompetencje społeczne młodzieży


W ramach tego rezultatu opracowany zostanie program zajęć dla kształtowania i rozwoju kompetencji społecznych młodzieży. Program ten będzie opierał się na wynikach przeprowadzonych badań młodzieży i pracodawców, tak, aby jak najlepiej dostosować go do tego, czego od młodych ludzi oczekują ich przyszli pracodawcy. Nad programem będą pracowali eksperci i osoby pracujące z młodzieżą w każdym z 4 państw uczestniczących w projekcie (Polska, Włochy, Malta, Słowacja). Eksperci, którzy będą zaangażowani w pracę nad materiałami to doświadczeni nauczyciele, doradcy zawodowi, psychologowie mający wieloletnie doświadczenie w pracy z młodzieżą.

Na początku eksperci przygotują wstęp zawierający cele szkoleniowe programu, metody i sposoby jego wdrażania, zagadnienia dydaktyczne i metodologię treningów interpersonalnych i społecznych. Ponadto opracowany zostanie program zajęć, który będzie się składał z 10 scenariuszy zajęć (maksymalnie 90 minutowych, 2 godziny lekcyjne) w kluczowych obszarach (asertywność, kreatywność, odpowiedzialność, otwartość, podejmowanie decyzji, umiejętność przystosowania się, radzenia sobie ze stresem i konfliktami, umiejętność komunikacji, praca zespołowa).  Łącznie program będzie obejmował 15 godzin szkoleniowych lub 20 godzin lekcyjnych. Chodzi o to, aby był łatwo adaptowalny do różnych form kształcenia młodzieży (edukacja formalna: szkolna i akademicka, edukacja nieformalna). Każdy scenariusz będzie zawierał zadania i ćwiczenia, scenki rodzajowe, symulacje z dokładnym opisem ich zastosowania. Ponadto każdy scenariusz będzie zawierał dodatkowe materiały multimedialne (opublikowane online).

Opracowane materiały zostaną następnie przetestowane. W każdym państwie odbędą się 3 krótkie (dwugodzinne) zajęcia testujące przeprowadzone w dowolnej formie (zajęcia lekcyjne w szkole, warsztaty w czasie dni karier na uczelni, warsztaty w organizacji) przez pracowników organizacji partnerskich. Celem tego działania będzie przetestowanie w praktyce opracowanych scenariuszy, ewaluacja i zapoznanie się z opinią młodzieży na ich temat oraz zaproponowanie ewentualnych zmian lub korekt do wypracowanych materiałów dydaktycznych.

Ostateczne wersja materiałów zostały przetłumaczone przez każdego z partnerów na jego język narodowy.







03. Broszura dotycząca aktywności obywatelskiej i zawodowej


W ramach projektu planowane jest opracowanie i wydanie broszury informacyjnej skierowanej do młodzieży w wieku szkoły średniej i młodzieży akademickiej. Broszura będzie zawierała treści promujące aktywność obywatelską, wolontariat, działalność w organizacjach pozarządowych, samorządach studenckich, udział  w zajęciach edukacji nieformalnej, aktywność zawodową w czasie studiów (staże i praktyki zawodowe i właściwe ich wybieranie), a także działalność w organizacjach młodzieżowych i możliwość realizowania własnych projektów.

Promocja tych miejsc i form aktywności jako jednego z najważniejszych sposobów kształtowania kompetencji społecznych i rozwoju osobowego oraz nabywania doświadczenia potrzebnego w przyszłej pracy.

Celem broszury jest przekazanie młodzieży informacji i wskazówek dotyczących tego jak i gdzie zaczerpnąć informację o możliwych formach działalności pozaszkolnej, o tym jak znaleźć dobry staż i praktykę zawodową, jak zaangażować się w działalność obywatelską i społeczną.

Celem broszury jest także wskazanie młodym ludziom korzyści płynących ze zdobywania kompetencji poza szkołą i uczelnią, a także zachęcenie ich do różnorodnych form kształtowania kompetencji pożądanych przez pracodawców.

Broszura informacyjna w wersji drukowanej, a także online na stronie internetowej projektu  i stronach organizacji partnerskich.












Projekt jest finansowany ze środków programu Erasmus+ KA2
Partnerstwa Strategiczne w dziedzinie Młodzieży,
umowa nr 2014-1-PL01-KA205-003656






MŁODZI NA RYNKU PRACY


EUROPEJSKI DOM SPOTKAŃ - FUNDACJA NOWY STAW

ul. Przechodnia 4, 20-003 Lublin;
tel. +48 81 536 10 93, fax: +48 81 534 61 92
 eds@eds-fundacja.pl
 

WEBMASTER - STUDIO EM




DO GÓRY