Młodzi ludzie według opinii pracodawców są nieprzygotowani do pracy. Nie każdy absolwent studiów magisterskich potrafi znaleźć pracę, a nawet jeśli znajdzie, to nie każdy potrafi się w tej pracy odnaleźć i wpisać się w oczekiwania pracodawcy. Młodzi ludzie w czasie studiów bardzo często nie podejmują dodatkowej działalności związanej z zaangażowaniem w pracę organizacji studenckich lub pozarządowych, albo nie odbywają dodatkowych staży i praktyk w miejscu zgodnym z ich zawodem. Przez to ich umiejętności i kompetencje oraz oczekiwania bardzo często rozmijają się z tym, czego oczekuje od nich rynek pracy.
Jednym z celów projektu „Młodzi na rynku pracy” jest zdiagnozowanie tego problemu oraz znalezienie rozwiązań które przyczynią się do skutecznego zniwelowania zarówno przyczyn jak i skutków zdiagnozowanego problemu.
Główne działania, które chcemy podjąć w trakcie realizacji projektu to przeprowadzenie badań i zdiagnozowanie kompetencji młodzieży i oczekiwań pracodawców, opracowanie materiałów dydaktycznych (scenariusze zajęć dla szkół i uczelni, w tym materiały audiowizualne) i przeprowadzenie kampanii informacyjnej, która uświadomi młodzieży jak przygotować się do wymagań współczesnego rynku pracy.
Partnerstwo strategiczne zakłada współpracę podmiotów z Polski, Malty, Włoch i Słowacji na poziomie regionalnym i obejmuje: organizacje młodzieżowe, związki zawodowe i firmę zajmującą się opracowywaniem profesjonalnych materiałów audiowizualnych.
Projekt jest innowacyjny, zakłada kompleksowe działania wspierające zarówno dla młodzieży jak i osób pracujących z młodzieżą. Ponadto bazuje na diagnozie bezpośrednich opinii i oczekiwań pracodawców z 4 państw Unii Europejskich. Istotnym elementem projektu jest także promocja aktywności obywatelskiej młodzieży, aby pokazać, że kompetencje społeczne można nabyć nie tylko w ramach warsztatów i szkoleń interpersonalnych, ale przede wszystkim nabywa się je działając w organizacjach młodzieżowych, realizując własne lokalne lub międzynarodowe projekty, współorganizując działania organizacji pozarządowych, biorąc aktywny udział w życiu studenckim, a także świadomie i umiejętnie wybierając staże i praktyki zawodowe. W ramach projektu zostaną także opracowane dydaktyczne materiały audiowizualne (scenki rodzajowe, materiał wideo i obrazkowy służący do pomiaru kompetencji społecznych) promujące aktywność młodzieży. Materiały dydaktyczne do pracy z młodzieżą będą opracowane w formie scenariuszy zajęć / warsztatów tak, aby można było je łatwo zastosować w szkole średniej, na uczelni (np. w czasie warsztatów w ramach dni karier) i w organizacjach młodzieżowych w czasie różnych form edukacji nieformalnej.
Struktura dydaktyczna materiałów będzie zawierała zarówno teorię, jak i praktykę, będzie zmuszała do autorefleksji, a ponadto będzie oferować różnorodne metody nauczania. Istotnym elementem projektu jest uczenie koncentryczne: stworzenie planu nauczania, pozostającego w ścisłym związku z rzeczywistymi potrzebami i problemami adresatów, zachęcanie do i wspieranie indywidualnej pracy nad rozwiązaniem problemów, wykorzystywanie różnorodnych kontekstów oraz perspektyw, oparcie dydaktyki na zasobach, doświadczeniu i praktycznej pedagogice.
W scenariuszach zastosowane zostaną różnorodne metody edukacji pozaformalnej. Młodzi ludzie będą angażowani w interaktywne prezentacje, pracę w grupach, praktyczne ćwiczenia oraz zadania wymagające od nich rywalizacji. Zawierać będą one także elementy feedback, każdy uczestnik będzie miał możliwość podzielić się swoją wiedzą z pozostałymi.
Innowacyjności projektu polegać też będzie na partnerstwie strategicznym podmiotów z różnych państw, które zakłada współpracę, wymianę opinii, doświadczeń w realizacji podobnych projektów, konfrontację idei oraz wspólne opracowanie rezultatów projektu.
Do celów szczegółowych projektu należą:
Projekt zakłada realizację następujących działań:
Główną grupą docelową projektu są młodzi ludzie ostatnich klas szkoły średniej (16-18 lat) oraz studenci i młodzi absolwenci uczelni wyższych w Polsce, na Malcie, Słowacji i we Włoszech. Do tej grupy kierowane są główne działania projektu – materiały dydaktyczne, materiały audiowizualne, audycja telewizyjna, broszura informacyjna. Będą oni także aktywnie uczestniczyć w badaniach planowanych w ramach projektu. Aktywizacja tej grupy w państwach uczestniczących w projekcie będzie kluczowym wyzwaniem.
Działania projektu będą także kierowane do pracowników młodzieżowych, nauczycieli, doradców zawodowych, pracowników biur karier w poszczególnych państwach. Będą oni wyposażeni w scenariusze zajęć i materiały do pracy z młodzieżą, dzięki którym będą mogli efektywniej wykonywać swoją pracę.
Pośrednią grupą docelową projektu będą również pracodawcy. Będą oni aktywnymi uczestnikami badań (wywiady pogłębione), a z drugiej strony pośrednio i w dłuższej perspektywie czasowej skorzystają na tym, że coraz więcej młodych osób podnosi i rozwija swoje kompetencje społeczne.