Nowe narzędzia do kształtowania kompetencji społecznych, jako efekt transgranicznych działań w Lubelskim Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Lublinie

MŁODZI NA RYNKU PRACY

styczeń 2015

Lubelskie Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego jest placówka oświatową o ponad 60 letniej tradycji, w skład której wchodzą szkoły dla młodzieży: Technikum Mechaniczne i Zasadnicza Szkoła Zawodowa Nr 1 oraz szkoły dla dorosłych: Technikum Uzupełniające dla Dorosłych Nr 4 i Szkoła Policealna dla Dorosłych Nr 3. Centrum w swojej ofercie ma także kwalifikacyjne kursy zawodowe i kursy umiejętności zawodowych. Z nauki w placówce korzysta łącznie 654 uczniów i słuchaczy.

IDEA

Ideę przewodnią placówki stanowi wprowadzanie innowacyjnych zmian służących, jak najlepszemu przygotowaniu młodego człowieka do wejścia na rynek pracy. Szkoła otwarta jest na innowacyjność i w związku z tym podjęła wyzwanie przygotowania założeń i realizacji mikroprojektu: Kompetencje młodzieży.

PROJEKT

W ramach projektu przeprowadzono diagnozę poziomu kompetencji personalnych i społecznych młodzieży oraz ich potrzeb w zakresie kompetencji przydatnych na rynku pracy. Opracowane zostały narzędzia do diagnozy: test kompetencji i ankieta samooceny. Wykorzystując opracowane narzędzia diagnostyczne w wybranych szkołach zawodowych z Lublina, Bychawy, Łęcznej, Piask oraz szkołach z okolic Lwowa przebadano 600 uczniów. Dopełnieniem powyższych badań było poznanie opinii nauczycieli na temat przygotowania młodzieży do wejścia na rynek pracy. 30 nauczycieli ze szkół zawodowych wzięło udział w pogłębionym wywiadzie indywidualnym opracowanym na potrzeby projektu. Wyniki diagnozy przeprowadzonej wśród uczniów i nauczycieli zostały opracowane w formie raportu: Diagnoza poziomu kompetencji młodzieży.

DZIAŁANIA

Wykorzystując rekomendacje zawarte w raporcie oraz w oparciu o podstawę programową kształcenia w zawodzie zespół ekspertów opracował narzędzia do kształtowania kompetencji młodzieży:

  • 10 scenariuszy zajęć z zakresu kompetencji personalnych i społecznych
  • 10 scenariuszy z zakresu organizacji pracy małych zespołów
  • grę komputerową dla uczniów dostępną on-line Mój Mount Everest

Scenariusze zajęć zawierają pełną informacje dla prowadzącego, załączniki do wykorzystania na zajęciach, uzupełnione są o prezentacje multimedialne. Gra komputerowa: Mój Mount Everest umożliwia kształtowanie umiejętności: współpracy, dobierania strategii, skutecznej komunikacji, podejmowania decyzji, zarządzania czasem, kreatywności, radzenia sobie w sytuacji stresowych. Ponadto stanowi doskonale narzędzie do sprawdzania kompetencji uczniów.

Narzędzia uzyskały pozytywną opinię doradcy metodycznego. Zostały także przetestowane podczas warsztatów z młodzieżą, w czasie trzydniowych seminariów. W warsztatach testujących wzięło udział 80 uczniów z Polski i Ukrainy, dla których była to także doskonała okazja do wzajemnego poznania się, nawiązania przyjaźni oraz wymiany doświadczeń. Zarówno młodzież, jak i obserwujący zajęcia nauczyciele wysoko ocenili dobór tematyki zajęć oraz zakres kształtowanych umiejętności w kontekście potrzeb rynku pracy.

Opracowane narzędzia stanowią konkretną formę realizacji podstawy programowej dla kształcenia zawodowego w zakresie kształtowania kompetencji personalnych i społecznych oraz organizacji pracy małych zespołów. Są doskonałym narzędziem dla nauczycieli przedsiębiorczości, pedagogów, psychologów, doradców zawodowych i wszystkich tych, którzy przygotowują młodych ludzi do wejścia na rynek pracy zarówno w Polsce, jak i na Ukrainie.

Ostateczna wersja narzędzi została zaprezentowana i przekazana nauczycielom z Polski i Ukrainy podczas konferencji: Kompetencje personalne, społeczne i umiejętność organizowania pracy małych zespołów drogą do sukcesu zawodowego.

Realizacja działań projektowych w okresie kwiecień – listopad 2014 roku stanowiła duże wyzwanie dla obu szkół partnerskich zarówno pod względem merytorycznym jak i komunikacyjnym. Inne są realia rynku pracy w Polsce, inne na Ukrainie, metody funkcjonowania szkół też się zasadniczo różnią. W pracy bieżącej nie mieliśmy do dyspozycji tłumacza, więc nie było łatwo. Dzięki nowoczesnym źródłom komunikacji i pełnemu zaangażowaniu ludzi odpowiedzialnych za realizację poszczególnych zadań udało się pokonać wszystkie przeszkody i bariery. Wierzymy, że wymierne efekty naszej pracy będą pomocne w przygotowaniu młodego człowieka do wejścia na rynek pracy.

Scenariusze zajęć i gra multimedialna Mój Mount Everest dostępne na stronie: http://lckziu.pl/kompetencje-mlodziezy/

Projekt parasolowy Transgraniczne Centrum Wsparcia Rynku Pracy, mikroprojekt: Kompetencje młodzieży realizowany był w ramach w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Białoruś – Ukraina 2007-2013. Działanie 3.2 Inicjatywy społeczności lokalnych, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. Partnerem Wiodącym był Europejski Dom Spotkań Fundacja Nowy Staw, partnerem z Ukrainy Gminna Miejska Szkoła Lwowskiej Rady Regionalnej w Czerwonogradzie.