akademi@ demokracji





PROJEKT
MICHAŁ PAWLĘGA
Scenariusz 3 : Działania projektu i ich harmonogram

Cykl prezentowanych poniżej scenariuszy umożliwia grupie młodych ludzi zapoznanie się z podstawowymi zagadnieniami, dotyczącymi pracy metodą projektu. Kolejne zajęcia wprowadzają uczestniczące osoby w problematykę przygotowania i zarządzania projektami, umożliwiając równoległe do zajęć przygotowanie własnych projektów, opartych na potrzebach środowiska lokalnego. W miarę możliwości sugerowane jest rozplanowanie zajęć w taki sposób, by przerwy pomiędzy nimi mogły zostać wykorzystane na dodatkową pracę w zespołach roboczych – przyczyni się to do podniesienia jakości zaplanowanych działań.

Temat
W trakcie zajęć osoby uczestniczące określą cele przygotowywanego projektu, jego grupę docelową oraz dokonają wyboru działań, którymi chcą osiągnąć założony cel. Ostatnim etapem pracy będzie opracowanie harmonogramu realizacji projektu.

Cele zajęć
- nabycie umiejętności określania działań projektu, wynikających z problemów i celów
- nabycie umiejętności konstruowania harmonogramu projektu
- nabycie umiejętności określania zasobów niezbędnych do realizacji projektu

Czas zajęć
90 minut lub 45 w wersji skróconej (skróć czas pracy w zespołach roboczych do 40 minut. Przy wyborze tego wariantu nie decyduj się na omawianie pojedynczo poszczególnych etapów wypełniania formularza: wyjaśnij zasady wykonania zadania i daj czas osobom uczestniczącym na pracę w zespołach roboczych. Możesz także zaproponować dokończenie określania projektu po zajęciach i podsumować efekty tego ćwiczenia podczas kolejnych zajęć).

Metody
- praca w zespołach roboczych
- mentoring

Materiały pomocnicze
- Materiał pomocniczy nr 1 - Materiał dla uczestników

Najważniejsze pojęcia
- cel projektu
- odbiorcy projektu/grupy docelowe
- harmonogram działań
- zasoby niezbędne do realizacji projektu
- efekty projektu


Przebieg zajęć


1.
Powitaj osoby uczestniczące, ewentualnie przypomnij obowiązujące w grupie zasady.

Przedstaw cele zajęć:
- nabycie umiejętności określania działań projektu, wynikających z problemów i celów,
- nabycie umiejętności konstruowania harmonogramu projektu,
- nabycie umiejętności określania zasobów niezbędnych do realizacji projektu.

Przypomnij tematykę pracy podczas ostatnich zajęć.
Przypomnij, że efektem ich pracy było określenie spodziewanej zmiany w wyniku realizacji projektu oraz określenie potencjalnych działań, które umożliwią uzyskanie zaplanowanej zmiany.

Odwołaj się ponownie do uproszczonego cyklu projektu podanego podczas pierwszych zajęć „Projekt – co to takiego?”.

Wyjaśnij, że kolejnym etapem jest odpowiednie dobranie grupy odbiorców, a także określenie działań projektu, ich harmonogramu oraz niezbędnych do realizacji projektu zasobów.

Wskaż, że tym uczestniczki i uczestnicy będą zajmować się podczas zajęć. (5 min)

2.
Poproś osoby uczestniczące o zajęcie miejsc w sali w taki sposób jak podczas poprzednich zajęć – każda grupa robocza powinna usiąść wokół jednego stołu.
Rozdaj powielony materiał pomocniczy nr 1 - Materiał dla uczestników.

Wyjaśnij, na czym będzie polegało zadanie grupy: zadaniem jest wspólne rozważanie kolejnych części projektu, prowadzące do wypełnienia otrzymanego Materiału dla uczestników.

Wyjaśnij, na czym powinno polegać wspólne wypełnienie formularza:

  • określenie celu projektu: cel stanowi przeciwwagę dla problemu, który projekt będzie rozwiązywał; jeżeli problemem projektu jest brak możliwości spędzania przez młodzież wolnego czasu w sposób zorganizowany, jego celem będzie zapewnienie możliwości spędzania przez młodzież wolnego czasu w sposób zorganizowany,
  • do kogo projekt będzie skierowany – poproś o określenie wieku, płci, zainteresowań, miejsca zamieszkania oraz liczby osób objętych projektem, czyli tych, które skorzystają bezpośrednio na jego realizacji ,
  • z kim możemy zrealizować nasz projekt? – poproś o rozważenie, czy w społeczności lokalnej istnieją instytucje/organizacje, które realizują działania w obszarze tematyki naszego projektu? Czy mogą one być pomocne w osiągnięciu celu projektu? Może posiadają odpowiednio przygotowaną kadrę/pomieszczenia lub doświadczenie w pracy w tym obszarze? Np. partnerem w realizacji projektu powołania klubu młodzieżowego może być samorząd szkolny, który pomoże zorganizować promocję projektu lub dom kultury, który udostępni niewykorzystywane pomieszczenia na stworzenie klubu,
  • określenie działań projektu (kolumna co?) – poproś o wypisanie w niej szczegółowo kolejnych kroków, które należy podjąć, by zrealizować projekt, począwszy od pierwszego z nich a skończywszy na ostatnim; w trakcie pracy przypilnuj, by działania te były określone dosyć szczegółowo, np. nie przygotowanie i przeprowadzenie debat z politykami lokalnymi, a uzgodnienie terminu i miejsca spotkania z politykiem X, przeprowadzenie promocji spotkania z politykiem X, przeprowadzenie spotkania z politykiem X - dzięki temu projekt będzie posiadał realniejszy harmonogram,
  • określenie terminów realizacji (kolumna kiedy?) – zwróć uwagę, by podane daty były w miarę możliwości datami dziennymi,
  • określenie miejsca realizacji (kolumna gdzie?) – zachęć do określenia szczegółowego miejsca realizacji, z podaniem, jeżeli to możliwe, jego adresu,
  • określenie rezultatu projektu – wyjaśnij, że rezultaty to mierzalne następstwa działań; dla lepszego zrozumienia tego terminu możesz posłużyć się defnicją wraz z przykładami; w przypadku napotkania przez młodzież trudności w określeniu rezultatów projektu, udziel im niezbędnego wsparcia,
  • określenie zasobów, niezbędnych do realizacji projektu z podziałem na zasoby zapewnione gotówką i jako wkład rzeczowy (praca wolontariuszy, otrzymana usługa lub darowizna); poproś, by tam gdzie to możliwe, określono konieczne zasoby nie tylko hasłowo, lecz podano ich ilość lub w przypadku zasobów fnanso-wych sposób obliczenia kosztu.

Wariantowo możesz omawiać poszczególne etapy wypełnienia formularza pojedynczo i po omówieniu każdego z nich dawać osobom uczestniczącym czas na ich opracowanie, po czym przechodzić do kolejnego etapu.

Poproś o zapisanie najważniejszych wniosków z dyskusji na wręczonych formularzach oraz o przyniesienie ich na kolejne zajęcia. (85 min)


Materiał pomocniczy nr 1

Formułowanie projektu (cele, odbiorcy projektu)
  • Jaki cel zostanie osiągnięty dzięki realizacji Twojego projektu?
  • Do kogo Twój projekt będzie skierowany?
  • Z kim możemy zrealizować nasz projekt? Kogo włączyć do jego realizacji?

Główne działania projektu i konieczne zasoby

  1. Jakie będzie ostatnie działanie Twojego projektu?
  2. Jakie będą główne działania Twojego projektu – od dziś do ostatniego z nich?
    Zaplanuj, jakie rezultaty spodziewasz się osiągnąć.
    Kiedy będą realizowane poszczególne działania?
    Postaraj się także określić, jakie zasoby fnansowe/ rzeczowe będą Ci niezbędne do zrealizowania projektu.


Defnicje

  • Cel projektu
    pozytywna, mierzalna zmiana, jaką wywoła w społeczności lokalnej realizacja projektu.

  • Odbiorcy projektu/grupy docelowe
    osoby, które uzyskają korzyści w związku ze zrealizowaniem projektu i osiągnięciem jego celu.

  • Harmonogram działań
    zestawienie działań projektu z przyporządkowaniem im terminów realizacji oraz czasu ich trwania; niektóre harmonogramy uwzględniają także koszty realizacji poszczególnych działań i konieczne do ich wdrożenia niezbędne zasoby.

  • Zasoby niezbędne do realizacji projektu
    nakłady rzeczowe i fnansowe, konieczne do zrealizowania projektu; zasób fnansowy w projekcie stanowi gotówka; zasób rzeczowy do projektu może stanowić praca wolontariuszy, otrzymana usługa lub darowizna, bez których projekt nie mógłby zostać zrealizowany.

  • Efekty projektu (zwane czasami rezultatami projektu)
    mierzalne następstwa zrealizowanych działań projektu, np. liczba przeprowadzonych godzin warsztatów, liczba osób, które uczestniczyły w wycieczce.




Warning: include(zamowienie.php): failed to open stream: No such file or directory in /akademia/podrecznik/06-03.php on line 195

Warning: include(zamowienie.php): failed to open stream: No such file or directory in /akademia/podrecznik/06-03.php on line 195

Warning: include(): Failed opening 'zamowienie.php' for inclusion (include_path='.:/:/usr/local/php56/lib/pear') in /akademia/podrecznik/06-03.php on line 195


Projekt jest realizowany przy wsparciu udzielonym przez Islandię,
Lichtenstein i Norwegię ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego
Obszaru Gospodarczego, Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz budżetu
Rzeczypospolitej Polskiej w ramach Funduszu dla Organizacji Pozarządowych.






PARTNERZY PROJEKTU